Mertcan Erdoğan

Etik İhlali Olan Reklamlar

Etik İhlali Olan Reklamlar

Etik ihlali olan 4 örnek reklamı uluslararası Reklam Uygulama Esasları ‘na bağlı kalarak, özgün olarak yorumladım. Bilgi almak için tıklayın.

1. Braun – Frida Kahlo Epilasyon cihazı üreten Braun’un yeni reklam afişlerinde ünlü Meksikalı ressam Frida Kahlo’nun resimleri kullanıldı. 
Fakat resimlerde Kahlo’nun hayatı boyunca almadığı kaş ve bıyıkları alınmıştı. “Frida bunu bir bilseydi” sloganı kullanıldı.

Bu reklam afişinde  Uluslararası Reklam Uygulama Esasları’nda ki etik ilkeler arasında yer alan; ahlaka uygunluk, çocuklar ve gençler maddelerini ihlal ettiğini görüyoruz.Ahlaka uygunluk kısmında: reklamın ahlaki değerleri istismar ederek ve çıkarına alet ederek hedef kitlesine mesaj vermek istenmiştir.

Çocuklar ve gençler için etik değerlerin ihlal edilmesinde ise: Her bireyin çocuk ile gençlik arasında olan ergenlik evresinde konu edilen kaş ve bıyık kısmının hassasiyeti düşünülmeyerek etik kurallar ihlal edilmiştir.

Bir diğer etik ilhali olan reklamlarda Dove Şampuan reklamı: 

2- Dove Şampuan: Reklam filminde siyahi bir kadın şampuanı kullandıktan sonra kahverengi tişörtünü çıkarıp Asyalı kızıl bir kadına dönüşüyor.

Bu televizyon reklamında Uluslararası Reklam Uygulama Esasların’da ki etik ilkeler arasında yer alan; Toplumsal sorumluluk ilkesi ihlal edilmiştir.

Toplumsal Sorumluluk: Bu reklamda ırk, etnik köken ve fiziksel görünüş konusunda ayrımcılığa yönelik mesajlar verilerek insan onuruna saygı gösterilmemiştir.

Bir diğer etik ilhali olan reklamlarda Honey Birdette – Sorry Kids! reklamı: 

3. Honey Birdette – Sorry Kids!: Televizyon ve afişlerinde gördüğümüz bu reklamda: “Kusura bakmayın çocuklar. Noel Baba’ya felekten bir gece geçirttik.” sloganıyla yayınlandı.

Bu reklamda Çocuklar ve gençler etik kuralının ihlal edilmesini görüyoruz.

Çocuklar ve gençler: Reklamda çocukların hayal ürünü olan Noel Baba figürünün kötü örnek olarak kullanıldığını görüyoruz. Çocuklara yönelik reklamda olumsuz davranışları özendiren ifade ve görüntülere yer verilmiştir.Audi Çinde yayınlanan reklam: Reklam filmi damadın annesinin düğünü basıp gelinin standartlara uygun olup olmadığını konu almıştır. 

Bu reklamda Çocuklar ve gençler etik kuralının ihlal edilmesini görüyoruz.

Toplumsal sorumluluk: Reklamda kadınların ticari mallar ile kıyaslandığı mesajı verilmiştir. Hedef kitlesinde kazanca marka kazancına çevirmek amacı ile cinsiyetçi bir yaklaşımda da bulunmuştur. Kadınlarımızı bir sömürü ögesi olan kapitalist sistemde bir hiç olarak sömürü malzemesi olarak kullanmamanın önemini tekrar hatırlatmak isterim.

Bir diğer etik ilhali olan reklamlarda Audi çinde yayınlanan reklam filmi: 
4. Audi Çinde yayınlanan reklam: Reklam filmi damadın annesinin düğünü basıp gelinin standartlara uygun olup olmadığını konu almıştır. 
 
 
Toplumsal sorumluluk: Reklamda kadınların ticari mallar ile kıyaslandığı mesajı verilmiştir. Hedef kitlesinde kazanca marka kazancına çevirmek amacı ile cinsiyetçi bir yaklaşımda da bulunmuştur. Kadınlarımızı bir sömürü ögesi olan kapitalist sistemde bir hiç olarak sömürü malzemesi olarak kullanmamanın önemini tekrar hatırlatmak isterim.
 
Sizde etik olmayan reklamlar ile ilgili raporlama, yorumlama ve araştırma konusunda destek almak isterseniz ulaşabilirisiniz.